Cekin.si
Bi moral biti javni prevoz brezplačen?
Naslovnica

Plačilu vozovnice se Švedi izogibajo organizirano

L.E.
12. 02. 2015 08.16
5

Namesto 30 evrov na teden plačajo za uporabo podzemne železnice 10 evrov na mesec. Stockholmska iniciativa za brezplačni javni prevoz svojim članom zelo uspešno omogoča, da na mesec kaj prihranijo.

Če bi več ljudi uporabljalo javni prevoz, bi bilo v mestih gneče manj, ta bi postala bolj prijetna za življenje.
Če bi več ljudi uporabljalo javni prevoz, bi bilo v mestih gneče manj, ta bi postala bolj prijetna za življenje.FOTO: Thinkstock
Že dolgo obstajajo iniciative, da bi bil javni prevoz cenejši ali celo brezplačen. Zakaj? Da bi bilo na cestah čim manj avtomobilov, zaradi česar bi bila mesta manj onesnažena in hrupna, torej bi postala bolj prijetna za življenje. Kdor pa bi moral uporabiti avto, ne bi obstal v gneči.

Planka.nu ima takšen logotip.
Planka.nu ima takšen logotip.FOTO: Facebook
Švedska rešitev

V Stockholmu so se znašli, kako za javni prevoz plačati manj. Skupina se imenuje Planka.nu (kar naj bi pravzaprav pomenilo: izogni se plačevanju vozovnice), deluje od leta 2001 in ima trenutno okoli 500 članov, ki uporabljajo mestno podzemno železnico občutno ceneje kot njihovi someščani ali turisti. Vozijo se brez prepustnice. Če jih ujamejo, je kazen 100 evrov, a jo poravna društvo iz tistih 10 evrov, ki jih mesečno poberejo od vsakega člana. "Ljudem ne moremo preprečiti, da se izogibajo plačevanju vozovnice," za The New York Times povedala predstavnica za odnose z javnostmi podjetja, ki z železnico uporavlja. "Lahko bi okoli postaj zgradili berlinski zid, ampak to ni ravno rešitev."

Planka.nu je pravzaprav veliko več kot le skupina, ki išče način, kako za prevoz plačati manj. Na spletu imajo objavljen svoj manifesto. Ne borijo se le za brezplačen javni prevoz, ampak tudi za brezplačno izobrazbo, zdravstvene storitve, knjižnice, zelene površine v mestih. Moti jih, da je avto v mestu več vreden kot človek. Da se mu mora človek pravzaprav umikati. Da mu avto zmanjšuje kakovost življenja. Skoraj vsak je danes že za volanom, pravijo, in to se jim ne zdi prav. Iniciativa se je razširila po drugi švedskih mestih in na sosednjo Norveško, podobna obstaja v Parizu. Imenujejo se "Mutuelles des fraudeurs."

Postaja podzemne železnice v Stockholmu.
Postaja podzemne železnice v Stockholmu.FOTO: Profimedia
V Rimu je prevoz že bil brezplačen

Mesta so sicer v preteklosti javni prevoz že poskušala narediti brezplačnega. V Rimu so to izvedli v sedemdesetih, ko je bilo zaradi povečane blaginje na cestah vse več jeklenih konjičkov. Njihov eksperiment je propadel, ker so bili tisti, ki so imeli v lasti avtomobile, prepričani, da javni prevoz ne uporabljajo ljudje, s katerimi bi se želeli drenjati v istem prostoru. Morda rimski javni prevoz po pol leta ne bi postal spet plačljiv, če bi oblasti vložile nekaj truda, da bi ljudi prepričale, da vožnje z avtobusom ali podzemno železnico ne morejo jemati kot nekaj, kar jim je pod častjo. Je pa res, da je takrat med najstniki postalo priljubljeno, da so se ure in ure prevažali z javnim prevozom in tako zabijali čas.

Bi moral biti javni prevoz brezplačen?
Bi moral biti javni prevoz brezplačen?FOTO: Thinkstock

Iznajdljivi Singapurci

Izpostaviti pa je treba še eno zanimivo rešitev, ki je povezana z mestnim prevozom. Singapurci so na naslednji način rešili težavo, da je bila podzemna železnica med osmo in deveto uro zjutraj veliko preveč natrpana: do osme zjutraj je brezplačna. In med osmo in deveto je spet mogoče zadihati.

Komentarji (5)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
abigail 12. 02. 2015 12.04
+7
Ah, komaj čakam na konec zime, da bo lepše vreme in bolj toplo, ker potlej zajaham spet kolo. Zaenkrat drugače kot z avtom ne gre. Z avtom do službe porabim 15 min, z avtobusom pa uro in pol do 2 uri. Od tega mi pešakanje do busa pobere pol ure, pa še presedati je treba. Joj, kje vse sem jaz v dveh urah s kolesom, če mi ga le ne ukradejo vmes! Z avtom pa itak do Kopra in nazaj. V vse štiri okoliške države se da priti z avtom v dveh urah, jaz pa z avtobusom do službe, pa je vse skupaj Ljubljana in okolica, katastrofa!?
hsds 12. 02. 2015 09.43
+14
Za pot na delo z javnim prometom porabim 2uri v eno smer z avtom pa 25 minut kje je tu logika mi povejte prosim ! Delam pa petek in svetek takrat pa vcasih prevoza tudi ni.
an2000 12. 02. 2015 09.29
+14
a obstaja kaksno drustvo v Sloveniji za ızogib placila davkov? Mislim davkov ki jih nanovo uvajajo kot masilo za pokrivanje milijardnih lukenj, ki jih nismo sami, zakrivili...
Cofar 12. 02. 2015 08.31
+14
ce bi bil javni prevoz v sloveniji skoraj zastonj takoj zamenjam avto za javni prevoz :) dokler pa zapravim za pot na delo isto, pa ne hvala lea :)
pizzamargerita 12. 02. 2015 08.57
+18
Ne gre toliko za denar, kolikor za čas! Z busom razvoziti 3 otroke na različne konce po ljubljani ter primestju (šentvid, dobrova, trnovo) v normalnem času je NEMOGOČE! Naj grem ob 2h iz službe, da bom šla z busom po otroka na vič in ga dostavila v šentvid do 4h? In vso kramo za preoblačit trogat s sabo? Bus ne pelje po obvoznici, skozi mesto pa po polžje, zdaj še obvoz do maja itd... Skratka za nas je to nemogoče in brez avta ne gre. Če bi bila sama in se vozila zgolj v službo in domov, potem pa komot, nisem fina ritka, ki bi ji bilo pod častjo sesti na bus.
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2025, Cekin.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1072